حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

قابلیت زوم در دوربین مداربسته

12

7 دقیقه

اندازه فونت

12

0

قابلیت زوم دوربین مداربسته هایک ویژن

فهرست مطالب

با اضافه شدن سیستم های نظارت تصویری و یا دوربین های مدار بسته به محل های زندگی و کسب و کار و محیط ها به طور محسوسی امنیت افزایش پیدا کرده است. با پیشرفت تکنولوژی نیز روز به روز بر قابلیت های دوربین های مدار بسته افزوده شده است. قابلیت بزرگ نمایی و یا قابلیت زوم در دوربین مدار بسته یکی از اولین و مهم ترین قابلیت هایی است که می توان از یک سیستم نظارت تصویری انتظار داشت. دوربین های مدار بسته دارای حسگرهای نوری هستند که با توجه به نور ساطع شده از محیط سیگنال های الکتریکی با ویدئو را تولید می کنند.

ابعاد حسگر های به کار رفته در ساختا دوربین های مداربسته بسیار کوچک است و محیطی که ما انتظار داریم دوربین ما بتواند آن را رصد کند وسیع است. برای اینکه بتوان با این حسگر کوچک تصویر محیط گسترده ای را دریافت کنیم باید لنز یا عدسی هایی را در محل ورود نور به دوربین جهت برخورد با حسگر قرار دهیم. برای اطلاعات بیشتر در زمینه لنز دوربین مدار بسته می توانید مقاله ما باعنوان “لنز دوربین مداربسته” را مطالعه کنید.

قابلیت زوم دیجیتال و اپتیکال

دوربین ها دارای حسگرهای تصویر تقریبا مشابه هم هستند. هر دوربینی دارای لنز است و لنزها انواع مختلفی دارند. این لنز دوربین است که میزان بزرگنمایی و یا وسعت تصویر دوربین را مشخص می کند. در حقیقت یکی از دلایل تفاوت تصویر دوربین های مختلف ناشی از تفاوت لنز آنها و قابلیت زوم است.

مفهوم قابلیت زوم در دوربین مدار بسته

زوم در دوربین مدار بسته عبارت کلی است و برای اینکه بتوان آن را تعریف کرد و ویژگی های زوم تصویر را برشمارد باید بررسی کرد که افراد قابلیت زوم در دوربین مدار بسته را برای چه هدف هایی نیاز دارند.

1-زوم کردن تصویر برای داشتن وضوح و دقت  بیشتر روی یک نقطه مشخص.

قابلیت زوم دوربین در حالت پخش زنده. داشتن زوم در این حالت میتواند این امکان را بدهد که یک سوژه را با دقت بیشتر مشاهده کنیم به طوری که تصویر کلی را از دست ندهیم و ضبط تصویر ادامه داشته باشد.

2-داشتن قابلیت زوم در تصاویر ضبط شده

این حالت امکان میدهد تا قابلیت زوم دقیق روی نقطه های مختلف در یک محیط، بدون محدودیت و بدون توجه به داشتن تصویر همه محیط را داشته باشیم.

3-قابلیت زوم تصویر از نقطه ای دور در یک محیط و مشاهده نقطه دلخواه .
4-قابلیت زوم روی یک جسم متحرک در تصویر و دنبال کردن خودکار آن.

در اینجا سعی شد بعضی از اهدافی که افراد می توانند به دلیل آن به قابلیت زوم در دوربین مدار بسته نیاز داشته باشند اشاره شد. شاید برخی احساس کنند بین موارد مختلف اشاره شده در بالا تفاوت خاصی وجود ندارد و دوربین ها معمولا همه ی کارها را با هم می توانند انجام دهند. اما بهتر است بدانیم اینطور نیست، یک دوربین می تواند برخی از موارد اشاره شده را انجام دهد. از نظر فنی بعضی از این موارد در مقابل هم هستند و همزمان هر دو نمی توانند انجام شوند. در ادامه به دوربین مناسب برای پاسخ به هر نیاز می پردازیم.

بزرگنمایی یک نقطه خاص از محیط

گاهی نیاز است در یک محیط یک بخش خاص با دقت بالایی مورد پایش سیستم نظارت تصویری قرار گیرد. مثلا صندوق در یک فروشگاه، میز تحویل در یک انبار، چهار چوب درب ورودی برای تشخیص چهره و … از این قبیل نقاط هستند. ما انتظار داریم سیستم دوربین مدار بسته ما بتواند با دقت بالایی پول های ورودی و خروجی از یک صندوق را نمایش دهد و یا در یک انبار نشان دهد دقیقا چه محصولی و با چه مشخصات و با چه تعدادی وارد و یا خارج شده است.

دوربین اسپید دام و دوربین های وریفوکال می توانند این کار را برای ما انجام دهند. دوربین اسپید دام به دلیل قیمت بالایی که دارند تقریبا برای این منظور استفاده نمی شوند. بهترین گزینه برای پاسخ به این نیاز استفاده از دوربین ها وریفوکال است. دوربین های وریفوکال در مدل های دام، بولت، باکس و یا هر مدل دیگری میتواند بسته به محیط مناسب ، مورد استفاده ما باشد.

منظور از وریفوکال متغیر بودن لنز جلوی حسگر تصویر در دوربین است که با حرکت خود و زوم و فوکوسی که انجام میدهد تصویر با بزرگنمایی های مختلف را به ما ارائه دهد. حرکت عدسی های لنز دوربین در این مدل از دوربین ها می تواند با استفاده از دست و به صورت دستی و یا با استفاده از موتورهای کوچک و به صورت کنترل از دور باشد. معمولا تنظیم و دریافت تصویر از دوربین های وریفوکال موتورایز که حرکت عدسی ها با استفاده از موتورهای کوچک داخل دوربین است بهتر است.

بزرگنمایی روی یک بخش از تصویر با داشتن تصویر کل محیط

گاهی ما نیاز داریم که بتوانیم در یک محیط وسیع روی یک بخش خاص بزرگنمایی داشته باشیم طوری که تصویر نقاط دیگر را از دست ندهیم! برای رسیدن به این هدف باید لنز دوربین یا کلا ثابت باشد و یا اگر وریفوکال با لنز متغیر است تغییری در لنز رخ ندهد. این برای این است که اگر ما تغییری در لنز دوربین ایجاد کنیم و به عبارتی روی چیزی زوم کنیم به نسبت از گستردگی تصویر کاسته ایم و تصویر نقاطی از محیط را از دست داده ایم. از طرفی اگر هم دوربین ما لنز ثابت باشد که امکان تغییر لنز دوربین برای ما وجود ندارد.

به صورت کلی دوربین های وریفوکال هم دوربین های گرانی هستند و از آنها به این دلیل کمتر استفاده می شود. چیزی که نیاز ما را برای رسیدن به هدف خود کمک خواهد کرد زوم دیجیتال به روی تصویر دوربین است. یعنی دوربین به صورت معمول در حال تصویر برداری از محیط و دستگاه رکوردر مشغول ذخیره آن است.

حال اگر نیاز به زوم با توضیح بالا را داریم می توانیم با فعال کردن زوم دیجیتال و استفاده از آن به هدف خود برسیم. فقط مشکل این است که با زوم دیجیتال با کاهش کیفیت تصویر مورد نظر خود مواجه می شویم، چرا که اصل تصویر گسترده است و ما در حال زوم کردن روی تصویر گسترده هستیم. که بسیاری از موارد زوم دیجیتال نیاز افراد را تامین کرده و مشکلی باقی نمانده است.

زوم دیجیتال با توضیح ارائه شده برای تصاویر ضبط شده نیز قابل انجام است. یعنی تصاویر با زاویه دید وسیع ذخیره شده اند و همه نقاط مورد نظر ما در تصویر ضبط شده وجود دارد و ما برای بزرگنمایی و زوم روی تصویر می توانیم از قابلیت زوم دیجیتال استفاده کنیم.

اگر در این مورد با زوم دیجیتال مشکل ما حل نشد با اضافه کردن یک دوربین اسپید دام می توان با دو دوربین که یکی در حال تصویر برداری گسترده است و دوربین اسپید دام وظیفه زوم در نقاط دلخواه را برای ما انجام می دهد.

قابلیت زوم دقیق روی نقاط مختلف در یک محیط و بدون محدودیت بدون توجه به داشتن تصویر همه محیط

در صورتی که نیاز ما به این صورت باشد که فقط نیاز به دوربینی داشته باشیم که به وسیله آن بتوانیم روی نقاط مختلف مورد نظر خود با کیفیت بالا بزرگنمایی داشته باشیم و نه اینکه دوربین تصویر کل محیط را هم داشته باشد، در این صورت دوربین اسپید دام نیاز ما را برطرف خواهد کرد. البته که انتخاب محل درست برای نصب دوربین هم بسیار تاثیر گذار است.

نیاز هایی مانند این که ما دوربینی دورتر از سوژه خود داشته باشیم و از فاصله نسبتا دورتر بتوانیم تصویر بخش مورد نظر خود را با کیفیت بالا داشته باشیم.  یا اینکه دوربین بتواند سوژه ای را در محیط دنبال کند (قابلیت auto tracking) و به ما نمایش دهد. در این صورت دوربین اسپید دام بهترین گزینه برای انتخاب است.

شما کاربران عزیز برای مشاوره و خرید محصولات هایک ویژن میتوانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها