حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

بررسی قابلیت های BLC ،HLC و WDR در دوربین های مدار بسته هایک ویژن

12

8 دقیقه

اندازه فونت

12

0

بررسی قابلیت های BLC ،HLC و WDR در دوربین های مدار بسته هایک ویژن

فهرست مطالب

هر نوع دوربین مداربسته ای که خریداری می کنیم، بسته به نوع شرکت سازنده دارای امکانات اختصاصی است. شرکت هایک ویژن یکی از بزرگترین تولیدکنندگان دوربین های مداربسته در جهان شناخته می شود که با تولید محصولاتی مبتنی بر هوش مصنوعی، توانسته نیاز بسیاری از مشتریان خود را رفع کند. این شرکت با تلفیق هوش مصنوعی و فناوری های روز دنیا، توانسته سیستم های امنیتی بسیار ایمنی را خلق کند. قابلیت های دوربین مداربسته هایک ویژن بسیار زیاد است و بسته به نوع محصول، می تواند بسیار جذاب و کاربردی باشند. به عنوان مثال فناوری های دید در شب، توانایی تشخیص چهره، تشخیص میزان تراکم و… تنها برخی از قابلیت های دوربین های مداربسته هایک ویژن است.

دوربین های مدار بسته همانند چشم انسان با استفاده از نوری که از محیط دریافت و پردازش می کنند کار می کنند. از طرفی همیشه دوربین در شرایط مناسب نور یعنی محیطی با نور یکنواخت قرار ندارند. شرایط خوب برای یک دوربین محیطی با نور یکنواخت و در محدوده مشخصی از شدت نور، جهت تصویربرداری است.

دوربین مداربسته چشم ماهی هایک ویژن – با زاویه دید 180 درجه

در یک محیط با نور یکنواخت دوربین با دریافت نور با یک ضریب مشخص روی آن آنالیز انجام می‌دهد و به راحتی می تواند پردازش های مورد نیاز را روی تصاویر انجام دهد. اما در شرایط نامناسب نوری مانند عدم تقارن در نور محیط که قسمتی از محیط دارای نور شدید و قسمتی دیگر کم نور باشد، در این حالت دوربین نیاز به ابزارهای جانبی دارد تا بتواند با استفاده از آن به شرایط نامناسب نوری غلبه و وظیفه خود را به درستی انجام دهد. ابزار هایی مانند آنالیز و پردازش نور پس زمینه و یا مقابله با منبع نوری شدید و … از جمله این موارد است.

معرفی قابلیت های دوربین های مداربسته هایک ویژن

تنوع امکانات دوربین های هایک ویژن بسیار زیاد است و بسته به نوع محصول می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال دوربین های مداربسته تحت شبکه این شرکت می توانند با پردازش تصویر و بکار گیری الگوریتم های پیشرفته و داشتن ارتباط موثر و همچنین لنزهای بسیار قدرتمند، در تمام طول روز موثر عمل کنند و حتی طراحی هرکدام مناسب برای بخش یا زاویه ای از یک محیط باشد.

قابلیت BLC در دوربین مداربسته هایک ویژن

فناوری جبران ساز نور پس زمینه (BLC) که به Back Light Compensation مشهور است یکی از قابلیت های دوربین های مداربسته هایک ویژن است. محصولات این شرکت که دارای این قابلیت هستند، می توانند با تایید و بررسی میزان نور دریافتی از محیط، سوژه و پس زمینه را به صورت کامل از هم جدا کرده و میزان نور پس زمینه را به منظور دریافت تصاویر بهتر بهبود ببخشند. این ویژگی زمانی کاربردی است که در برخی از شرایط، نور خورشید به صورت مستقیم و در یک زاویه خاص، باعث افزایش یا کاهش بیش از حد دریافت نور در محیط می شود.

قابلیت BLC در دوربین مداربسته هایک ویژن قابلیت BLC در دوربین مداربسته هایک ویژن

سمت راست blc خاموش و سمت چپ blc  روشن

این موارد زمانی اتفاق می افتد که اختلاف میزان نور در یک محیط بسیار زیاد باشد، در بیشتر این موارد دوربین های مداربسته قادر به مشخص کردن میزان نور و تصویر مناسب نیستند و اغلب تصاویر بسیار بی کیفیتی را ارائه می دهند. با استفاده از این قابلیت بدون نیاز به تغییر یا افزایش بازه داینامیکی، مشکل سطح نور به آسانی حل می شود. اختلاف میزان نور به عنوان مثال در مواردی که نوری شدید مثلا از سمت درب ورودی و یا پنجره به سمت داخل تابیده می شود و ما باید در این شرایط تصویربرداری از محیط داشته باشیم موجب ضرورت قابلیت BLC در دوربین مداربسته می‌شود.

قابلیت HLC در دوربین مداربسته هایک ویژن

یکی از قابلیت های دوربین های مداربسته هایک ویژن استفاده از فناوری HLC که مخفف HighLight Compensation است. این فناوری می تواند تصاویر دریافتی به منظور کاهش میزان نور پس زمینه را به خوبی تغییر دهد. این فناوری بیشتر برای نورهای مستقیم کاربرد دارد و در صورت ارسال بیش از حد نور، از یک محیط و از طریق یک منبع نوری، این دوربین ها توانایی کاهش آن را دارند تا بتوانند جزئیات و سوژه های موجود در محیط را بهتر نشان دهند.

فناوری جدید HLC شرکت هایک ویژن برای دوربین های مداربسته نظارتی در طول شب یا برای خواندن پلاک خودروها بسیار موثر است. ایجاد قابلیت خوانایی پلاک ها یکی از قابلیت های این فناوری است که در کنار آن باعث افزایش وضوح تصویر می شود. در «مقاله دوربین پلاک خوان چیست؟» به طور کامل در باره این ویژگی صحبت کردیم.

در محیط هایی که احتمال تابش نور به صورت مستقیم به لنز دوربین وجود دارد این فناوری می تواند بسیار کاربردی و مهم باشد. البته این فناوری نیز مانند BLC در بسیاری از دوربین های این شرکت موجود است، اما باید آن را ابتدا از طریق تنظیمات مربوط به دوربین فعال کنید.

قابلیت HLC در دوربین مداربسته هایک ویژن قابلیت HLC در دوربین مداربسته هایک ویژن

تصویر بالا HLC خاموش و تصویر پایین HLC روشن

مقایسه دو فناوری BLC و HLC در دوربین مداربسته هایک ویژن

قابلیت های دوربین های مداربسته هایک ویژن، به همین موارد ختم نمی شود، اما فناوری های BLC و HLC بسیار کاربردی هستند و اکنون در بیشتر مدل های این دوربین ها در بازار موجود است. در اصل فناوری BLC و HLC کامل کننده و متضاد یکدیگر هستند. زیرا در برخی موارد نیاز به افزایش میزان نور پس زمینه وجود دارد و از طرف دیگر باید در برخی از موارد این نور که توسط منابع نور مختلف به وجود می آید حذف شود.

در فناوری BLC باید به منظور افزایش نور محیط و بررسی جزئیات و سوژه های تصویر، میزان نور پس زمینه را به شیوه مطلوبی افزایش داد. اما در فناوری HLC باید این میزان نور را به منظور جلوگیری از دست رفتن جزئیات کاهش داد.

یکی از سوالات مهم در زمینه این دو فناوری، استفاده همزمان از این دو ویژگی است. در بسیاری از دوربین های مداربسته که در گذشته تولید شده اند، این دو فناوری نمی تواستند در کنار یکدیگر فعالیت کنند، اما امروزه با تغییر روش کارکرد این دو فناوری، امکان استفاده به صورت همزمان این دو ویژگی وجوددارد.

به عنوان مثال در محیط هایی که احتمال وجود نور پس زمینه بسیار کم است فناوری BLC ابتدا میزان نور پس زمینه را کمی بیشتر می کند، با این روش میزان منبع نور در تمام طول تصویر افزایش پیدا می‌کند، بعد از آن با ورود فناوری HLC میزان نور، منابع نوری کاهش پیدا می کند و سبب می‌شود که کیفیت سوژه ها بسیار بهتر از قبل شود و همین موضوع سبب افزایش نور پس زمینه و کاهش میزان نور یک محیط شود.

قابلیت WDR و  DWDR در دوربین مداربسته هایک ویژن 

یکی از ویژگی هایی که سبب ضبط تصاویر سیاه و تیره می شود، میزان کنتراست بین عناصر است. فناوری WDR  که مخفف Wide Dynamic Range است با وجود قابلیت های جدید خود می تواند این مشکل را به آسانی رفع کند. به عبارتی به این خاصیت دوربین مداربسته قابلیت ضدنور نیز می گویند. این ویژگی با توانایی تشخیص میزان تفاوت کنتراست ها می تواند کیفیت تصاویر را بسیار بهبود ببخشد، البته این فناوری به صورت سخت افزاری بر روی دوربین قرار دارد . در یک دوربین قدرت WDR با واحد DB نشان داده می شود و عدد آن میزان توانایی آن در مقابله دوربین با منبع شدید نور و جلوگیری از سیاه شدن تصویر را نشان می دهد.

وجود سخت افزار مستقل جهت ایجاد تقارن در نور محیط در برخی از مدل های هایک ویژن و همچنین وجود دو پردازنده باعث افزایش قیمت دوربین ها خواهد شد به همین دلیل ویژگی جدیدی به نام DWDR نیز به وجود آمده است که دقیقا می تواند همانند فرایند WDR اما به صورت کاملا نرم افزاری میزان کنتراست نور را متعادل سازی کند. در واقع DWDR با پیشرفت فن آوری های ساخت دوربین مداربسته و جهت کاهش هزینه تمام شده به برخی از مدل های دوربین مداربسته هایک ویژن اضافه شده است که به آن DWDR یا WDR دیجیتال می گویند. در این مدل از دوربین ها سخت افزار مستقلی برای تعدیل عدم یکنواختی در محیط وجود ندارد و با پردازش به روی تصویر با الگوریتم های خاص تا حدی تصویر بهبود پیدا می کند.

قابلیت WDR و  DWDR در دوربین مداربسته هایک ویژن 

البته این نکته قابل ذکر است در مکان های با شدت بالای عدم تقارن در نور محیط، استفاده از دوربین های دارای WDR توصیه می شود و قابلیت DWDR به صورت یک آپشن اضافه در دوربین برای شرایط با عدم تقارن نور با شدت پایین مورد استفاده قرار می گیرد.

در دوربین های توربو اچ دی هایک ویژن این فناوری از پنل DVR و با وارد شدن به تنظیمات خود دوربین در دسترس قرار گرفته است. در دوربین های تحت شبکه با وارد شدن به تنظیمات خود دوربین و نه از طریق NVR می توان به تنظیمات نور و پس زمینه دوربین مدار بسته دسترسی پیدا کرد.

 

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها