حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

هک دوربین مداربسته

12

9 دقیقه

اندازه فونت

12

0

هک دوربین مدار بسته و راه‌های جلوگیری از آن |هایک ویژن لند

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر است پیش از مطالعه‌ی این مقاله بخوانید:

در مقاله این هفته هایک ویژن لند چگونگی هک دوربین مدار بسته و راه‌های جلوگیری از این پیشامد به طور کامل بیان شده و راه حل‌هایی برای جلوگیری از آن ارائه خواهد شد با ما همراه باشید.

یکی از نیازهای ضروری و مهمی که امروزه هر کاربر از سیستم دوربین مدار بسته خود انتظار دارند این است که بتوانند از راه دور و بیرون از مجموعه به تصاویر و داده‌های سیستم دوربین مدار بسته خود دسترسی و از آنها استفاده کنند.

برای این که یک کاربر بتواند از بیرون از مجموعه خود و با استفاده از اینترنت به دستگاه رکوردر خود دسترسی پیدا کند نیاز است در قسمت فایروال روتر یا مودم متصل به دستگاه رکوردر برخی تنظیماتی را انجام دهد. تنظیماتی که اجازه دسترسی کاربر از بیرون به دستگاه رکوردر را می‌دهد.

به عبارتی پورت‌هایی که به صورت پیش فرض توسط فایر وال مودم بسته شده و اجازه دسترسی از بیرون به آن داده نشده است باز می‌شود. از این رو ممکن است از همین بخش سیستم ما آسیب ببیند و از همین نقطه اصطلاحا ما هک شویم.

ابتدا باید بدانیم منظور از هک شدن دوربین مدار بسته چیست. به صورت کلی هک یعنی نفوذ و سو استفاده از یک سیستم کامپیوتری به روشی هوشمند و غیر معمول و بدون اطلاع کاربران اصلی سیستم است.

با این تعریف هک شدن دوربین مدار بسته یعنی دسترسی افرادی به تصاویر و داده‌های دوربین مدار بسته به نحوی که این دسترسی از روش‌های معمول نبوده و کاربر غیر مجاز به نحوی توانسته به داده‌های سیستم دوربین مدار بسته ما دسترسی پیدا کند.

هک دوربین مدار بسته

1.منظور از داده در دوربین مدار بسته

برای بررسی هک دوربین مدار بسته باید بدانیم داده‌هایی که داریم و می‌خواهیم از آنها در برابر هک شدن محافظت نماییم شامل چه چیزهایی است.

داده‌هایی که در یک سیستم دوربین مدار بسته مهم هستند و باید تدابیری برای حفاظت آنها در برابر سوء استفاده شدن اندیشیده شود عبارت‌اند از داده مربوط به تنظیمات اصلی سیستم دوربین مدار بسته، داده‌های مربوط به تصاویر زنده دوربین‌ها و داده‌های مربوط به تصاویر ضبط شده که مربوط به تصاویر گذشته است که به نحوی که ما پیکره‌بندی کرده‌ایم ضبط و در ذخیره ساز‌های ما ذخیره شده اند.

پس هکر‌ها می‌توانند با هدف مشاهده تصاویر زنده سیستم ما، دسترسی به تصاویر ضبط شده و یا تغییر مشخصات ورود به سیستم و قفل کردن آن سیستم دوربین مدار بسته ما را هک کنند.

هک دوربین مدار بسته

2.هک دوربین مدار بسته

هکر‌ها برای نشان دادن قدرت خود و همچنین برای رسیدن به اهدافی که از هک دوربین‌ها به دنبال آن هستند اقدام به پخش تصاویر دوربین‌های مدار بسته هک شده در وب سایت‌های خاص خود می‌کنند. این وب سایت‌ها را عموم تحت عنوان سایت هک دوربین مداربسته می‌شناسند. یکی از این وب سایت‌ها وب سایت “insecam” است. در این سایت شما با انتخاب کشور مورد نظر خود می‌توانید تصاویر دوربین مدار بسته‌هایی که در آن کشور توسط گروه‌های وابسته به این وب سایت هک شده اند را ببینید.

هک دوربین مدار بسته

در این وب سایت‌ها که اختصاصا مربوط به هک دوربین مداربسته هستند تصاویر مربوط به دوربین‌های مختلف با برند‌های متفاوت که هک شده و هکر­ها به تصاویر آنها دسترسی پیدا کرده­اند نشان داده شده است. البته این سایت مدعی است تصاویر عمومی از دوربین مدار بسته را پخش می­کند و تصاویر دوربین‌هایی که جنبه زندگی خصوصی افراد را دارد در این وب سایت پخش نمی‌شود.

جالب است بدانید در این سایت صریحا اعلام شده تصاویر دوربین‌هایی هک شده است که رمز عبور ندارند و یا رمز عبور آنها پیش فرض است و از کاربران خواسته شده در صورتی که تصویری از دوربین آنها در این وب سایت منتشر شده که مربوط به آنها است می‌توانند با تغییر رمز عبور جلوی این دسترسی را بگیرند. نکته‌ای که در مورد آدرس دوربین­هایی که در این سایت وارد شده است ذکر شده که بر اساس آدرس آی پی دوربین­‌ها است و می‌تواند دقیق نباشد.

شما کاربران عزیز می توانید برای اطلاع بیشتر راجب آی دوربین مداربسته مقاله ما در این زمینه با عنوان “آی پی دوربین مداربسته هایک ویژن” را مطالعه نمایید.

پس با توجه به توضیحاتی که این سایت به عنوان سایت هک دوربین مداربسته اعلام داشته، حداقل خود آنها دو کاراکتر مهم در هک شدن دوربین یعنی با داشتن آدرس آی پی و دیگری با به دست آوردن رمز عبور توانسته‌اند دوربین هایی را هک کنند

3.راه‌های جلوگیری از هک شدن دوربین مدار بسته

حال برای جلوگیری از هک‌ شدن دوربین مدار بسته باید دقیق بدانیم چه عوامل مهمی هستند که می‌توانند منجر به هک شدن دوربین مدار بسته ما شوند. اگر مقاله ” انتقال تصویر دوربین مدار بسته هایک ویژن ” را مطالعه فرمایید متوجه خواهید شد آدرس آی پی، پورت، نام کاربری و رمز عبور چهار پارامتر اصلی برای انتقال تصویر یک دوربین مدار بسته است.

یک هکر با بدست آوردن این موارد می‌تواند به سیستم دوربین مدار بسته شما دسترسی پیدا کند. این دسترسی از هر طریق یا پورت شبکه‌ای که در سیستم دوربین مدار بسته ما باز باشد ممکن است. شاید پورت‌هایی باشند که شما حتی ندانید در سیستم شما وجود دارند. مثلا کاربری که با استفاده از نرم افزار، یک دوربین مدار بسته را مشاهده می‌کند شاید نداند از طریق پورت 80 و با استفاده از صفحه مرورگر هم می‌تواند به دوربین‌های خود دسترسی داشته باشد، اما حتما هکر­ها این موارد را می‌دانند!

هک دوربین مدار بسته

در این مقاله قصد شرح دادن روش‌های هک‌شدن دوربین مدار بسته را نداریم و صرفا به دنبال راهکارهای جلوگیری از آن هستیم و لذا شرح نحوه هک شدن را در مقالات دیگر دنبال خواهیم کرد. در ادامه به روش‌های جلوگیری از هک شدن می‌پردازیم:

3.1.تغییر پورت و رمز عبور پیش فرض

همانطور که در متن‌های منتشر شده توسط هکرها در سایت‌های مذکور نیز اشاره شده است هک‌ شدن دوربین مدار بسته در سیستم­هایی بسیار راحت است که پورت و رمز عبور آنها پیش فرض باقی مانده باشد.

پس در صورت نیاز به ارتباط سیستم دوربین مدار بسته با اینترنت در ابتدا پورت‌های پیش فرض را تغییر دهید. پورت می‌تواند هر عددی بین 0 تا 65535 باشد فقط در انتخاب پورت دقت نمایید تا پورت مورد نظر شما جزء پورت­‌های رزرو شده نباشد. در ادامه رمز عبور خود را تغییر داده و به صورت رمز قوی که ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک و نمادها و اعداد باشد  انتخاب کنید. خب تا این مرحله اقدامات اولیه را انجام داده اید!

3.2.مدیریت دسترسی افراد

در ادامه برای محفوظ‌تر ماندن سیستم خود  و جلوگیری از هک دوربین مدار بسته دسترسی افراد به سیستم دوربین را محدود کنید. به عبارتی برای هر کاربر اکانت مربوط به او و همراه با محدودیت‌های مخصوص را اختصاص دهید و به صورت دوره‌ای رمز همه کاربران را تغییر دهید. بهتر است گاهی نیز پورت‌ها را تغییر داده و پورت‌های جدیدی را اختصاص دهید.

اکانت کاربرانی را که در گذشته به سیستم دسترسی داشته­اند و حالا در سیستم حضور ندارند را حذف کنید. رمز عبور کاربر اصلی و یا admin فقط باید در اختیار یک نفر باشد.

3.3.مدیریت شبکه دوربین مدار بسته

در اداره­ها و کارخانه­ها و اماکن بزرگ باید تا حد ممکن شبکه دوربین مدار بسته را از شبکه داده مجزا نمود و از ترکیب آنها جلوگیری کرد. در این صورت دسترسی به سیستم دوربین مدار بسته از درگاه‌های مشخص و توسط افراد مشخصی صورت خواهد گرفت که به این شکل از هک دوربین مداربسته جلوگیری شده و امنیت سیستم ارتقا پیدا خواهد کرد.

3.4.استفاده از تجهیزات و سیستم­‌های دوربین مدار بسته مناسب

قطعا استفاده از سیستم­های دوربین مدار بسته­ای که دارای نرم افزارها و سخت افزارهای خوبی هستند در احتمال کاهش هک شدن دوربین مداربسته تاثیر بزرگی دارند. اغلب دوربین­های مدار بسته بدون نام و با قیمت پایین موجود در بازار دارای سخت افزار و نرم افزارهای مشابه هستند که مثلا توسط یک کمپانی در یک کشور خاص تولید می‌شوند.

بسیاری از شرکت­‌هایی که اقدام به تولید دوربین مدار بسته کرده‌اند با خرید قسمت‌های مختلف یک دوربین مدار بسته و در کنار هم قرار دادن آنها اقدام به تولید دوربین مدار بسته با نام تجاری مختلف کرده­اند در حالی که همه آنها در اصل مشابه هم بوده و اگر اشکال و یا مشکل امنیتی در آنها وجود داشته باشد علاوه بر این که هیچ شخصی پاسخگو نخواهد بود بلکه هکرها خواهند توانست بسیار راحت و با کمترین زمان بسیاری از سیستم­‌های دوربین مدار بسته را هک کنند. پس این به عهده کاربران است که در هنگام خرید یک سیستم دوربین مدار بسته فقط ارزان بودن یک کالا را مورد توجه قرار ندهند.

3.5.بروزرسانی نرم افزاری سیستم‌ها

در صورتی که سیستم دوربین مدار بسته برند معتبری باشد که آن برند همواره در ادامه تولیدات خود سعی در رفع نواقص احتمالی خود را داشته باشد حتما نسخه های به روز شده فریم­ ویرهای دوربین مدار بسته خود را در وب سایت خود برای دسترسی کاربران قرار می­دهد که کاربران می­توانند با دانلود و به روز رسانی نرم افزاری تجهیزات خود جلوی بسیاری از سوء استفاده­ها از جمله هک دوربین مداربسته را بگیرند.

معمولا در صورت وجود مشکلات امنیتی در سیستم­ها و شناسایی آن توسط تولید کنندگان در نسخه­های نرم افزاری به روز شده این مشکلات حل شده است.

در انتها و مشابه تمام کلاس­های امنیت داده باید گفت در سیستمی که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است یقینا هکرها نیز به موازات در حال پیشرفت و یافتن راه­های جدید برای نفوذ به سیستم­های تحت شبکه هستند. تقریبا هیچ­گاه نمی‌توان ادعا نمود می‌توان سیستمی تحت شبکه و متصل به اینترنت پیاده سازی کرد که به هیچ عنوان کسی قادر به نفوذ در آن نیست و از طرفی نمی­توان خود را از مزایای بزرگ استفاده از شبکه جهانی اینترنت محروم ساخت اما با استفاده از تجهیزات مناسب دوربین مدار بسته و انجام برخی اعمال ساده و توسط افراد کارآزموده در سیستم امنیتی خود از امنیت به همراه تکنولوژی در سیستم خود لذت برد.

برای ارتباط با کارشناسان فروش و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

مقالاتی که بهتر است پس این مقاله مطالعه نمایید:


 

مقالات مرتبط

Avatar

آموزش انتقال تصویر دوربین هایک ویژن به صورت آنلاین و آفلاین

ادامه مطلب

Avatar

آی پی دوربین مداربسته هایک ویژن

ادامه مطلب

Avatar

دوربین تحت شبکه چیست؟|هایک ویژن لند

ادامه مطلب

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها