حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

دوربین مداربسته ضد ضربه چیست؟

12

6 دقیقه

اندازه فونت

12

0

دوربین مداربسته ضد ضربه چیست؟

فهرست مطالب

در این مقاله اثربخشی استفاده از دوربین مداربسته ضد ضربه را  مورد مطالعه قرار داده و آن را بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کنیم. اگر شما هم در رابطه با دوربین های ضد خرابکاری کنجکاو هستید باید بهتون بگیم جای درستی اومدید . چون تمام کنجکاوی شما با خواندن این مقاله برطرف می‌شود؛ با هایک ویژن لند همراه باشید.

دوربین مداربسته ضد ضربه چیست؟

در گذشته دوربین های مداربسته استفاده‌های محدودتری تا به امروز داشتند زیرا امکانات و میزان بهره‌وری آنها محدود بود و اغلب در مکان های سر پوشیده و داخلی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. از آنجا که این دوربین‌ها کیفیت بالایی نداشتند عملا بهره وری کمی داشتند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از آن ها روز به روز افزایش پیدا کرده است چرا که با گذشت زمان و پیشرفت علم امکانات و مزایای دوربین‌های مداربسته گسترده تر شده در نتیجه با استقبال بیشتری روبرو می‌شوند. با بهبود تکنولوژی و ساخت تجهیزات دوربین هایی با کیفیت بالاتر و اضافه شدن کارایی های جذاب تری مانند تشخیص پلاک، چهره و … دامنه استفاده از از سیستم های دوربین مداربسته بسیار گسترش پیدا کرده است.

دوربین مداربسته ضد خرابکاری

یکی از مواردی که امروزه در همه مکان ها خصوصا مکان های عمومی تر وجود دارد دوربین مداربسته است. این دوربین ها در شرایط مختلف و گوناکون نصب و مورد بهره برداری قرار می گیرند. شرایطی که ممکن است برای دوربین مداربسته به عنوان یک تجهیز الکترونیکی شرایط مناسبی نباشد. همچنین دوربین ابزاری است که مسئولان برقراری امنیت با عملکرد آن قرار است تا با برخی از ناهنجاری ها مقابله کنند از این‌رو خود دوربین می تواند یکی از مواردی باشد که مورد این هجمه ها قرار گیرد و ممکن است در مناطق و سایر محیط های خشن قرار بگیرد.

در نتیجه می توان گفت که یکی از مهم ترین ویژگی های دوربین های مداربسته دوام آن در محیط است، از این‌رو ساخت دوربین هایی که به نحوی ضد ضربه باشند و در برابر ضربه مقاوم باشند و به اصطلاح  ضدخرابکاری  باشند، مورد توجه طراحان و سازندگانی مانند هایک ویژن قرار گرفت . هایک ویژن ( hikvision) یکی از تولید کنندگان و سازندگان  دوربین های مدار بسته در حوزه سیستم های امنیتی هست و در زمینه طراحی تجهیزات دوربین های مداربسته ضد خرابکاری نیز بسیار موفق عمل کرده است .

در این راستا استانداردی نیز ارائه شد که با عبارت اختصاری IK به همراه یک عدد روی تجهیزات مشخص می گردد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

دوربین مداربسته ضد ضربه هایک ویژن

رتبه بندی IK چیست؟


امتیاز IK یک دوربین نشان دهنده دوام آن در ضربه است و به ما می گوید که یک دوربین چقدر نیرو می تواند تحمل کند. رتبه بندی های IK در محدوده عددی 0 تا 10 میزان حفاظت یک دوربین را نشان می دهد. به بیان ساده تر برای تشخیص میزان ضد ضربه بودن یک دوربین مداربسته استانداردی نیز ارائه شده  که با عبارت اختصاری IK به همراه یک عدد روی تجهیزات مشخص می گردد. همینطوری که گفتیم دامنه این اعداد از صفر تا ده هست و هرچه عدد بزرگتر باشد یعنی میزان مقاومت دوربین مداربسته در برابر ضربه بیشتر است .

استاندارد IK در دوربین مداربسته ضد ضربه

رتبه بندی IK  بر حسب ژول اندازه گیری می‌شود. همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید اگر استاندارد IK یک دوربین  IK10  باشد به این معنی است که دوربین تا حداقل 20  ژول در برابر  ضربه مقاوم است. اگر بخواهیم شدت این ضربه را درک کنیم باید توجه داشته باشیم یک مشت محکم به صورت می تواند 20  ژول یا بیشتر شدت داشته باشد، پس با این اوصاف می‌توانیم بگوییم دوربین های ضد ضربه IK10 مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند. پس اگر دنبال دوربینی مقاوم در برابر ضربه و خرابکاری هستید دوربین های ضد ضربه انتخاب مناسبی برای شما خواهند بود.

جدول رتبه بندی IK در دوربین ضد خرابکاری

دوربین های وندال پروف (vandal-proof)

به دوربین های ضد ضربه دوربین های وندال پروف می گویند. دوربین های ضد ضربه (وندال پروف) در مواقعی که باید دوربین خود را  در دسترس نصب کنید و یا در مکانی که امکان تخریب دوربین در اثر ضربه و یا پرتاب اشیاء باشد مورد استفاده قرار می گیرند و برای شما گزینه خوبی به حساب می‌آیند.

یکی از ویژگی های یک دوربین مداربسته خوب، با دوام  بودن آن است و دوربین های ضد ضربه با این ویژگی تولید می شوند.  اخیرا تولید کننده ها در تولیدات خود خصوصا دوربین های تحت شبکه سعی کرده اند این موارد را مدنظر داشته باشند و بسیاری از تولیدات آن ها شامل دوربین مداربسته ضد ضربه می‌شود. در این رابطه می توانیم دوربین  های دام تحت شبکه (IP)  برند هایک ویژن را مثال بزنیم که شیشه روی دوربین آن ضد ضربه است است و در برابر برخورد اشیاء مقاوم و نشکن بوده و بدنه آن نیز فلزی و ترکیبی از آلومینیوم محکم است.

دوربین وندال پروف هایک ویژن

این مدل دوربین ها با نام دوربین های ضد ضربه یا دوربین های وندال پروف (VANDAL PROOF) به بازار عرضه می شوند که می توانند بسیاری از نیاز های مشتری  را به  یک سیستم امنیتی را برطرف نمایند .

ویژگی های دوربین های وندال پروف

در اماکنی که نیاز به  استفاده  از دوربین مداربسته ضد ضربه یا ضد خرابکاری است، پیاده سازی زیرساخت مناسب ارتباط، مانند کابل های ارتباطی، سوئیچ ها و … نیز باید مدنظر قرار گیرد. بطور مثال کابل کشی این نوع دوربین ها با کابل کشی دوربین های معمولی تفاوت دارد.

کابل های ارتباطی باید به صورت توکار و خارج از دسترس باشند  تا حدامکان از  قطع شدن آن ها جلوگیری شود، باکس ها و رک ها و تجهیزاتی که کانکشن ها در آنها انجام می پذیرد باید در محلی مناسب قرار داشته و ترجیحا جنس بدنه آنها فلزی و مقاوم باشد. همچنین در صورت عبور کابل های ارتباطی از محل های در دسترس باید از لوله های فلزی و مقاوم برای محافظت از آنها استفاده کرد. به عبارتی در صورتی که بخواهیم سیستم دوربین مداربسته داشته باشیم که در برابر خرابکاری ها مقاوم باشد انتخاب دوربین مداربسته ضد ضربه یکی از موارد مهم است و لازم است که به موارد موثر دیگر نیز توجه گردد تا در  نهایت یک سیستم با قابلیت مناسب و مقاوم در برابر خرابکاری ها در اختیار داشته باشیم.

امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا بتوانید دوربینی براساس نیاز خودتان را انتخاب کنید. اگر سوالی در مورد دوربین ضد ضربه یا احتیاج به اطلاعات بیشتری در این خصوص دارید میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید .

 

 

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها