حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

دوربین مداربسته صنعتی

12

9 دقیقه

اندازه فونت

12

0

بهترین دوربین مداربسته صنعتی چیست؟|هایک ویژن لند

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر است پیش از شروع این مقاله مطالعه نمایید:

معمولا تجهیزات مورد استفاده در محیط‌های صنعتی با تجهیزاتی که در سایر مناطق استفاده می‌شوند کمی متفاوت است. سیستم‌های نظارت تصویری نیز از این قاعده مستثنی نیستند و محیط‌های صنعتی و کارخانه‌ها اصطلاحا دوربین مدار بسته صنعتی نیاز دارند.

به دلیل شرایط خاص در محیط‌های صنعتی و این که خطاهای کوچک در سیستم‌ها می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به وجود آورد استاندارهای سختگیرانه تری برای تجهیزات مورد استفاده در مناطق صنعتی وجود دارد.

در این بین برخی مناطق صنعتی پر خطر مانند صنایع شیمیایی و پالایشگاه ها و … نیز وجود دارد که تجهیزات خاص خود را نیاز دارند و در این مقاله مورد نظر ما نیستند.

در این مقاله بیشتر سعی خواهیم کرد منظور از دوربین مدار بسته صنعتی مناسب برای مناطق صنعتی با ریسک پایین را شرح دهیم. دوربین‌های محیط‌های خاص‌تر مانند سکوهای دریایی، پالایشگاه‌ها و … به صورت مجزا بررسی شده‌اند.

دراین مقاله به بررسی عملکرد این تجهیزات صنعتی تصویری می‌پردازیم. از این نظر که بتوان با خیال آسوده و بدون نگرانی از بابت عدم کارکرد دوربین مداربسته صنعتی در کوتاه مدت و بلند مدت آنها را مورد استفاده قرار داد.

لازم به ذکر است دوربین‌هایی که با عنوان دوربین‌های صنعتی طراحی و ساخته شده باشند بدین معنی وجود ندارد بلکه برخی مدل‌ها و تکنولوژی‌های دوربین مدار بسته و سیستم‌های نظارت تصویری مناسب استفاده در محیط‌های صنعتی هستند که باید آنها را بشناسیم.

در ادامه شرایط محیط صنعتی را بررسی کرده و ویژگی یک دوربین صنعتی مناسب را بررسی می‌کنیم با هایک ویژن لند همراه باشید.

1.شرایط محیط‌ های صنعتی

شرایط محیط‌ های صنعتی خاص هستند که با شناخت آن می‌توان به طراحی بهینه و مناسب یک سیستم نظارت تصویری دست یافت. تفاوت‌های فیزیکی مشهودی بین یک محیط صنعتی و یک محیط اداری و یا مسکونی وجود دارد که در اینجا به چند مورد تاثیر گذار آنها اشاره خواهیم کرد.

اشاره به این موارد بدان دلیل است که بدانیم طراحی و پیاده سازی یک سیستم نظارت تصویری در یک محیط ساده مانند شرکت‌ها و اداره‌ها و منازل مسکونی تفاوت‌های بزرگی با پیاده سازی همین سیستم‌ها در محیط‌های صنعتی دارد. تفاوت‌های اصلی به شرح زیر می‌باشند:

  • وسعت زیاد محیط‌های صنعتی
  • پراکندگی بالا در محیط‌های صنعتی
  • وجود نویزهای الکترومغناطیسی زیاد در محیط‌ها صنعتی
  • آلودگی‌های خاص در محیط‌های صنعتی
  • کاربری‌های گسترده تر و خاص تر سیستم نظارت تصویری در محیط‌های صنعتی

1.2.وسعت زیاد محیط‌های صنعتی

یکی از شرایط محیط های صنعتی وسعت آن است. اولین نکته‌ای که در مورد مناطق صنعتی وجود دارد وسعت زیاد آنها است. معمولا کارخانه‌ها دارای وسعت زیادی هستند. چندین سوله بزرگ در کنار هم تشکیل یک مجموعه را می‌دهند. این دقیقا بر خلاف محیط‌های اداری و مسکونی است که دارای وسعت محدود و تراکم بالاتر هستند.

در محیط‌ها نیاز است مثلا یک سیستم دوربین مدار بسته محیطی با وسعت چند هکتار را پایش کند در حالی که در سیستم‌های کوچکتر وسعت مورد توجه ما نهایت از چند ده متر تا صد یا دویست متر باشد.

در محیط‌های کوچکتر می‌توان به راحتی و با کابل‌های ساده و مرسوم سیستم را پیاده سازی کرد و از آن استفاده نمود در حالی که هر کابل برای استفاده حداکثر طول مجاز دارد که در صورتی که فاصله از آن حد بیشتر شود کارایی خود را از دست خواهد داد. برای رفع این مشکل می‌توان از روش‌هایی مانند استفاده از بستر فیبر نوری و یا لینک‌های رادیویی برای ایجاد یک شبکه زیر ساخت سیستم نظارت تصویر استفاده کرد.

1.3.پراکندگی بالا

در محیط‌های صنعتی معمولا تجهیزات و مکان‌هایی که نیاز است توسط یک سیستم نظارت تصویری مورد پایش قرار گیرد به دلیل که به سبب شرایط این نوع محیط با فاصله از یکدیگر قرار دارند. ممکن است فضای بین دو نقطه ما اهمیت بالایی برای پایش تصویری نداشته باشد اما مثلا خود تجهیزات برای ما مهم باشند.

به عبارتی مثلا لازم است در یک مجموعه در برخی نقاط تعداد زیادی دوربین مدار بسته نصب شوند در حالی که در نقاط دیگر فقط یک شمای کلی از محیط مورد توجه باشد.

بنابراین وجود پراکندگی در تجهیزات مستر در یک محیط می‌تواند منجر به پراکندگی در دوربین‌های مدار بسته مورد نیاز شود. این کمی با سیستم‌های دوربین مدار بسته مورد استفاده در محیط‎‌‌هایی مانند مناطق مسکونی و اداری متفاوت است. در مناطق مسکونی و اداری معمولا سوژه‌های مورد توجه ما متمرکز و در کنار یکدیگر هستند.

1.4.نویزهای الکترومغناطیس در محیط

مانند همه تجهیزات الکترونیکی سیستم‌‎های نظارت تصویری از تجهیزات الکترونیکی تشکیل شده است که در کنار یکدیگر وظیفه خاصی را انجام می‌‎دهند. همیشه یکی از عواملی که می‌تواند در عملکرد سیستم‌های الکترونیکی اختلال ایجاد کند نویز است. نویز الکترومغناطیسی محیط ماهیتی آنالوگ دارد.

در یک سیستم نظارت تصویری داده‌هایی در دوربین به عنوان سنسور دریافت کننده نور محیط تولید می‌شود که به عبارتی نور محیط با تصویر محیط را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کرده است.

این سیگنال تحت فرمت و کدینگ‌های خاصی برای ذخیره شدن به سمت دستگاه ضبط کننده تصاویر منتقل می‌شود. در صورتی که این سیگنال تولید شده که باید انتقال یابد آنالوگ باشد مستعد این است که از نویز محیط به دلیل اینکه ماهیتی مشابه دارند تاثیر بپذیرد.

برای رفع این مشکل سیستم‌های تولید شده‌اند که تصاویر محیط را به داده‌های دیجیتال تبدیل می‌کنند تا از نویز آنالوگ محیط کمترین تاثیر ممکن را بگیرند. نویز در محیط‌های صنعتی بسیار بیشتر اختلال ایجاد می‌کند پس دوربین مداربسته صنعتی باید بتواند در این محیط بهترین کارایی را داشته باشد.

1.5.آلودگی‌های خاص در محیط‌های صنعتی

آلودگی‌های محیطی مانند گرد و غبار و آلودگی‌هایی شیمیایی یکی از موثر ترین عوامل بر عملکرد صحیح و طول عمر یک سیستم نظارت تصویری هستند. در محیط‌های آلوده عملکرد این سیستم ها دچار اختلال شده و به دلیل نفوذ گرد و غبار و ذرات خاص معلق در فضا به داخل تجهیزات طول عمر آنها به شدت کاهش می‌یابد.

برای غلبه بر این مشکل تجهیزات و خصوصا دوربین‌هایی که برای محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند باید در برابر نفوذ عوامل جوی مانند ذرات آب، مواد شیمیایی و گرد و غبار باید مقاوم باشند در صورتی که شاید در محیط‌های با ذرات جوی کمتر نیازی به این سطح از مقاومت تجهیزات نباشد.

مقاومت دوربین‌های مداربسته در برابر نفوذ عوامل جوی را می‌توان از طریق بررسی استاندارد IP در دیتاشیت و لیبل تجهیزات چک کرد:

دوربین مداربسته صنعتیدوربین صنعتی با IP67

دوربین مداربسته صنعتیدوربین صنعتی با IP68

2.کاربری‌های گسترده‌تر دوربین مداربسته صنعتی

در یک سیستم نظارت تصویری در یک محیط صنعتی گاهی لازم است تصاویر دوربین مدار بسته صنعتی در قسمت‌های مختلف نمایش داده شوند. قسمت‌هایی که شاید از نظر مکانی فاصله زیادی از هم داشته باشند.

مثلا در یک سیستم نظارت تصویری در یک شرکت ممکن است نهایتا مدیر مجموعه و حراست نیاز باشد تصاویر دوربین‌های مدار بسته را مانیتور کنند در حالی که در یک محیط صنعتی شاید لازم باشد تصاویر در نگهبانی‌هایی اطراف کارخانه نمایش داده شوند که فاصله چند صد متری از هم را دارند.

همچنین اغلب لازم است تصاویر در یک مرکز مجتمع مانند اتاق‌های مانیتورینگ نیز همه تصاویر قابل رصد باشند. این در حالی است که چنین کاربری‌هایی در یک سیستم نظارت تصویری اداری یا مسکونی ممکن است وجود نداشته باشد.

تفاوت دیگر از نظر کاربری در یک سیستم نظارت تصویری در یک محیط صنعتی این است که در این محیط‌ها اغلب یک اپراتور مسئول بهره برداری و کار با سیستم نظارت تصویری است که در این صورت استفاده از دوربین‌هایی مانند دوربین اسپید دام برای این محیط را ضروری‌تر می‌کند. این در حالی است که شاید استفاده از دوربین اسپید دام در اغلب محیط‌های اداری و مسکونی لازم نباشد.

برای آشنایی بیشتر با دوربین اسپید دام می‌توانید مقاله ما را در این زمینه از طریق این لینک مطالعه نمایید.

3.دوربین مدار بسته مناسب برای محیط‌های صنعتی

با توجه به موارد شرح داده شده و توضیحی که در مورد شرایط محیط‌های صنعتی ارائه شد می‌خواهیم بهترین مدل و نوع دوربین مدار بسته صنعتی را بیابیم.

با توجه به گستردگی بالا و پراکندگی زیاد در محیط‌های صنعتی بهتر است از دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه استفاده کنیم تا در این صورت بتوانیم با استفاده از سوئیچ‌های شبکه تعداد زیادی دوربین در یک ناحیه نصب و با استفاده از بستری مانند فیبر نوری آنها را تا چندین کیلومتر آن طرف تر با بیشترین سرعت ممکن انتقال دهیم.

سیگنال تولیدی در دوربین‌های تحت شبکه دیجیتال است و از نویز‌های آنالوگ محیط تاثیر کمی را می‌پذیرد و در نتیجه تصویری با کیفیت مناسب حتی در شرایط نویز الکترومغناطیسی زیاد ارائه می‌دهد.

دوربین‌های تحت شبکه به دلیل اینکه در آنها تجهیزات بیشتری مانند پردازنده‌ها و … وجود دارد برد و تجهیزات حساس تری به نسبت دوربین‌های آنالوگ و یا توربو اچ دی هستند.

از این رو دارای بدنه‌های محکم تری بوده و برای حفاظت از آن مجبور هستند بدنه را طوری طراحی کنند که در برابر نفوذ رطوبت و گرد و غبار مقاوم تر باشند پس برای استفاده در محیط‌های صنعتی مناسب هستند.

همچنین به دلیل منعطف بودن ساختار دوربین مدار بسته تحت شبکه می‌توان به راحتی راهکارهایی را برای دریافت و مانیتور تصور در مناطق مختلف و با کیفیت بالا داشت و از آنها استفاده کرد.

نکته‌ای که در انتها لازم است به آن اشاره شود این است که وقتی دوربینی دارای پردازنده‌های تولید سیگنال دیجیتال است و در محل دوربین سیگنال ویدئو دیجیتال تولید می‌کند، دارای بدنه مقاوم است و کارایی‌های بالایی هم دارد پس حتما دارای قیمت بیشتری نیز می‌باشد. یعنی دوربین‌های تحت شبکه به نسبت دوربین‌های توربو اچ دی دارای قیمت بالاتر گاهی تا سه برابر هستند.

اما در مقابل در محیط‌های بزرگی که از دوربین تحت شبکه استفاده می‌شود به دلیل اینکه به میزان کابل کشی مورد نیاز به شدت کاهش پیدا می‌کند باز هم به نسبت دوربین‌های مقرون به صرفه‌ی هستند و همچنین که تنها راهکار برای داشتن سیستم نظارت تصویری مطمئن می‌باشند.

برای اطلاع از قیمت دوربین صنعتی لطفا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

مقالاتی که بهتر است پس از مطالعه این مقاله مطالعه نمایید:

 

مقالات مرتبط

Avatar

دوربین دام چیست؟

ادامه مطلب

Avatar

دوربین بولت چیست؟

ادامه مطلب

Avatar

دوربین توربو اچ دی چیست؟

ادامه مطلب

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها