حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

انواع هارد دوربین مدار بسته

12

8 دقیقه

اندازه فونت

12

0

همه چیز درباره‌ی انواع هارد دوربین مدار بسته

فهرست مطالب

در دنیای امروز، دوربین‌های مداربسته یکی از ابزارهای مهم در حفظ امنیت و مانیتورینگ محیط‌ها محسوب می‌شوند. هارد دوربین مدار بسته نقش مهمی در ذخیره‌سازی تصاویر و ویدئوهای ضبط شده توسط دوربین‌ها ایفا می‌کنند. هارد دوربین مداربسته می‌تواند در دو فرمت مختلف عرضه شود: داخلی (internal) و خارجی (external). هاردهای داخلی در دستگاه ضبط (DVR یا NVR) جای می‌گیرند و برای ذخیره‌سازی تصاویر ویدئویی استفاده می‌شوند. از طرف دیگر، هاردهای خارجی به صورت جداگانه و به صورت پیوسته به دستگاه ضبط متصل می‌شوند و می‌توانند به عنوان یک حافظه جانبی برای ذخیره‌سازی داده‌های دوربین‌ها عمل کنند. برای انتخاب مناسب‌ترین هارد دوربین مداربسته، عواملی مانند ظرفیت، دوام، سرعت انتقال داده و قدرت کارکرد ضروری هستند. همچنین، توجه به نوع و نیازهای سیستم دوربین مداربسته نیز بسیار مهم است. در ادامه به وظایف، ویژگی‌ها و انواع هارد دوربین مداربسته می‌پردازیم با ما همراه باشید.

هارد دوربین مداربسته چه وظیفه ای دارد؟

می‌توان گفت هدف اصلی در یک سیستم دوربین مداربسته پایش تصاویر و نگهداری یا ضبط آنها در هارد، جهت استفاده از آنها در صورت نیاز است. سیستم های دوربین مداربسته اطلاعات یا تصاویر را در هارد ذخیره می‌کنند.

به صورت کلی دو مدل هارد HDD که مخفف (Hard Disk Drive) است و هارد SSD که مخفف (Solid Sata Drivers) است در سیستم های نظارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته استفاده از هاردهای SSD فعلا جهت استفاده در این سیستم‌ها، به عنوان هارد دوربین مداربسته هنوز فراگیر نشده است.

تفاوت هارد SSD و HDD

مدل‌های دیگری هم از انواع هارد وجود دارد اما بیشتر هارد مورد استفاده در سیستم‌های دوربین مداربسته تا به امروز، از مدل HDD بوده است. اخیرا رکوردر های تصاویر DVR یا NVR که از هاردهای SSD پشتیبانی می‌کنند در حال عرضه شدن به بازار هستند.

قبل از اینکه بخواهیم هاردی را برای سیستم دوربین مداربسته خود انتخاب کنیم ابتدا لازم است بدانیم هارد دوربین مداربسته باید چه خصوصیتی داشته باشد تا بتوان متناسب با آن بهترین هارد برای دوربین مداربسته خود را انتخاب کنیم.

ویژگی های هارد دوربین مداربسته

  1. هارد دوربین مداربسته باید توانایی روشن ماندن به صورت دائم را داشته باشد چرا که سیستم دوربین مداربسته همواره روشن و در حال کار است پس هارد دوربین مداربسته باید به عبارتی دائم کار باشد.
  2. در دوربین مداربسته تصاویر به صورت پیوسته از طرف دوربین به سمت دستگاه ذخیره ساز تصاویر ارسال می‌گردد و دستگاه باید بدون وقفه این داده‌ها را در هارد دوربین مداربسته ذخیره کند. این کار باید بدون از دست دادن داده‌ها و به صورت مداوم صورت پذیرد. در شرایط خاص‌تر مثلا در زمانی که ما مشغول دیدن تصاویر ضبط شده از روی هارد دوربین مداربسته هستیم همزمان تصاویر از طرف دوربین‌ها در حال دریافت است و هارد باید این توانایی را داشته باشد تا در عین حالی که تصاویر ضبط شده دوربین‌های مختلف را برای ما بازیابی می‌کند همزمان تصاویر جدید دریافتی را به روی دیسک مغناطیسی خود ذخیره سازی نماید. به عبارتی هارد دوربین مداربسته باید به اندازه کافی سرعت داشته باشد تا توانایی انجام همزمان ذخیره و بازیابی تصاویر دوربین‌های مختلف را داشته باشد.
  3. هارد دوربین مداربسته باید قابل اعتماد باشد و امکان خرابی در آن در حد قابل قبولی برای یک سیستم امنیتی، کم باشد. به عبارتی به دلیل پر اهمیت بودن اطلاعات ثبت شده به روی هارد دوربین مداربسته می‌طلبد در تولید و طراحی این نوع از ذخیره سازهای داده دیجیتال، به موارد ذکر شده توجه شده باشد.
  4. هارد دوربین مداربسته باید به اندازه کافی بافر بزرگ و یا محل اولیه برای ذخیره پیوسته داده را داشته باشد تا به دلایل فنی مانند همزمان نبودن و یا تفاوت نرخ ارسال داده و کوچک بودن فضای بافر هارد دوربین مدار بسته در سیستم، منجر به از دست رفتن اطلاعات نگردد.

انواع هارد دوربین مداربسته

در حال حاضر هاردهای مختلفی در سیستم دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

هارد اینترنال HDD

تکنولوژی HDD مربوط به 60 سال پیش است که جهت استفاده در ذخیره سازی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این نوع هارد، اطلاعات به روی یک دیسک مغناطیسی که درون یک محفظه فلزی محصور شده و با سرعت بالایی در حال چرخش است ذخیره می‌گردد. در این سیستم، یک هد وظیفه خواندن یا نوشتن اطلاعات به روی این دیسک را به عهده دارد. در واقع دیسک با سرعت بالا شروع به چرخیدن کرده و با حرکت هد به روی آن عمل انتقال اطلاعات به روی دیسک انجام می‌پذیرد. سرعت عملکرد این مدل از هاردها بیشتر به سرعت چرخش دیسک که با سرعت های 5400 یا 7200 دور در دقیقه قابلیت چرخش دارند، بستگی دارد.

سرعت هارد دوربین مداربسته

هر چه سرعت چرخش هد بالاتر باشد عملکرد سریعتری در نوشتن و خواندن اطلاعات خواهد داشت. سازنده‌های هارد، انواع هارد تولیدی خود را که دارای سرعت‌های مختلف و کارایی‌های متفاوت‌اند را به روش‌های مختلف، مانند رنگ بندی‌های متفاوت جهت شناسایی آنها به بازار ارائه می‌دهند.

یکی از تولید کننده‌های مطرح هاردهای HDD که محصولات آن در ایران نیز محبوبیت زیادی دارد شرکت وسترن دیجیتال است که اغلب هاردهای استفاده شده در بازار ایران هاردهای تولیدی این شرکت است. این شرکت رنگ‌بندهایی برای هاردهای تولیدی خود ارائه کرده است که هر رنگ نشان دهنده مشخصه خاصی از عملکرد در این تجهیزات است. در ادامه به زبان ساده و به ترتیب سرعت هاردهای وسترن دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هارد اینترنال وسترن دیجیتال سبز

هاردهای سبز به نسبت دیگر محصولات دارای سرعت پایین‌تر بوده ومعمولا برای ذخیره اطلاعات و بایگانی استفاده می‌شوند. این هاردها دارای سرعت پایینی بوده و برای استفاده در سیستم هایی که نیاز به پردازش بالا دارند و یا نیاز به سرعت خواندن و نوشتن بالایی دارد مناسب استفاده نیستند. این هاردها توانایی روشن ماندن طولانی مدت را نداشته و در صورت روشن ماندن به مدت زیاد، ممکن است آسیب ببینند. استفاده از این مدل به عنوان هارد دوربین مداربسته مناسب نیست و کارایی بالایی ندارند.

هارد اینترنال وسترن دیجیتال سبز

هارد اینترنال وسترن دیجیتال آبی

هاردهای آبی رنگ، دارای سرعت بالاتری نسبت به هاردهای سبز رنگ هستند، کارایی بالاتری داشته و در سیستم‌های کامپیوتری با کاربری معمول استفاده می‌شوند. این هاردها برای روشن ماندن در مدت زمان طولانی مناسب نیستند. استفاده از این مدل به عنوان هارد دوربین مداربسته مناسب نیست و کارایی بالایی ندارند.

هارد اینترنال وسترن دیجیتال سبز

هارد اینترنال وسترن دیجیتال قرمز و طلایی

این مدل از هاردها معمولا برای کار دائمی و سرعت عملکرد بالا برای استفاده در سرورهایی که نیاز به پردازش سنگین و کار دائم دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس این هاردها به عنوان هارد دوربین مداربسته نبوده و در این زمینه استفاده نمی‌شود.

هاردهای قرمز و طلایی وسترن دیجیتال بیشتر مناسب استفاده در سرورها که عمل پردازش سنگین را انجام می‌دهند، هستند و انتخاب مناسبی برای استفاده در سیستم دوربین مداربسته نیستند.

همه چیز درباره‌ی انواع هارد دوربین مدار بسته

هارد اینترنال وسترن دیجیتال بنفش

هاردهای با رنگ بنفش از محصولات شرکت وسترن دیجیتال، مخصوص دوربین مدار بسته هستند و برای کار دائمی در سیستم های دوربین مدار بسته طراحی و تولید شده‌اند. این هاردها معمولا با سرعت چرخش دیسک حدود 5400 دور در دقیقه هستند و از حافظه کش مناسب برای ذخیره سازی داده‌های تصاویر مثلا 64m برخوردار‌اند.

این مدل از هاردها که مناسب برای استفاده در سیستم دوربین مدار بسته هستند، در بازار ایران نیز بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته هاردهای مناسب توسط شرکت‌های مختلف مانند سیگیت نیز تولید و ارائه شده‌اند که با مطالعه مشخصات فنی آنها، می‌توان دریافت جهت استفاده در سیستم دوربین مدار بسته مناسب هستند یا خیر.

هارد اینترنال وسترن دیجیتال بنفش

هارد SSD

اخیرا برخی از شرکت‌های تولید کننده محصولات نظارت تصویری پیشرو، مانند کمپانی هایک ویژن دستگاه‌هایی را تولید و روانه بازار کرده‌اند که ذخیره ساز آنها می‌تواند از نوع هاردهای SSD باشد. در ادامه مختصری در مورد هاردهای SSD شرح خواهیم داد.

هارد SSD

SSD یا به عبارتی درایو حالت جامد و یا ذخیره ساز الکترونیکی هاردهایی هستند که بر خلاف هاردهای HDD که در آنها از دیسکی که با سرعت بالا در حال چرخش بود استفاده می‌شد، از قطعات الکترونیکی برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌شود.

با حذف قسمت مکانیکی این مدل از هاردها سرعت عملکرد آنها تا حدود پنچ برابر افزایش پیدا کرده است، همچنین خرابی‌هایی که به علت ضربه به هاردهای HDD در حین کار ممکن بود وارد شود و موجب از بین رفتن آنها به دلیل برخورد هد لغزان به روی دیسک با دیسک مغناطیسی می‌شد، رفع گردیده است که باعث افزایش قابلیت اطمینان این هاردها نسبت به هاردهای HDD شده است و کم کم تولید کننده‌های پیشرو علاقه دارند که در تجهیزات خود از این نوع هاردها استفاده کنند.

هارد هایک ویژن مخصوص دوربین مداربسته

کمپانی هایک ویژن که محصولات نظارت تصویری را با فناوری‌های به روز تولید و عرضه می‌کند، در جهت تکمیل پکیج سیستم نظارتی خود، هارد‌هایی برای ذخیره سازی و نگهداری تصاویر و ویدیو‌های ضبط شده توسط دوربین های مداربسته را تولید و عرضه کرده است. هاردهای هایک ویژن، با توجه به نیازهای امنیتی و ظرفیت ذخیره سازی مورد نیاز، طراحی و تولید می‌شوند.

هاردهای هایک ویژن دارای ویژگی ‌های مناسب و مخصوصی‌اند که آنها را از سایر هاردها متمایز می‌کند و به آنها امکان ثبت تصاویری که دوربین های مداربسته هایک ویژن، آنها را با کیفیت بالا و در شرایط نوری متفاوت ضبط کرده اند، را فراهم می‌کنند.

این هارد ها در ظرفیت‌های مختلف موجوداند. به طور مثال هارد هایک ویژن مدل DS-AIoT HDD HK7210AH/10T*1 دارای 10 ترابایت ظرفیت ذخیره‎ سازی است.

هاردهای هایک ویژن در انواع مختلف HDD و SDD، اینترنال و اکسترنال تولید و عرضه می‌شوند. بهتر است قبل از تهیه هر هارد، دیتاشیت آن را با دقت مطالعه کنید تا با توجه به نیاز خود، بهترین انتخاب را داشته باشید.

جهت مشاوره خرید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها