حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

اندازه فونت

12

0

لنز دوربین مداربسته

فهرست مطالب

در یک دوربین مداربسته لنز در واقع ترکیبی از عدسی های مختلف جهت مدیریت بازتاب نور محیط به روی حسگر الکترونیکی نوری دوربین است. دوربین با کمک ترکیب این عدسی ها توانایی دیدن تصاویر با زوایای گوناگون و بزرگنمایی های مختلف را خواهد داشت.

در واقع لنز دوربین مداربسته یکی از مهم ترین اجزای یک دوربین مداربسته است که نقش بسیار تعیین کننده ای در خروجی تصویر دوربین از نقطه نظر زاویه دید دوربین و میزان بزرگنمایی تصویر خواهد داشت. بدین صورت که در یک دوربین مداربسته با لنز ثابت تصویر خروجی دوربین از نظر زاویه دید و بزرگنمایی همواره ثابت است و تغییر نمی کند.

لنز دوربین مداربسته

هر کاربر دوربین مداربسته با توجه به نیازهای خود، کاربری خاص خود را از یک سیستم دوربین مداربسته انتظار خواهد داشت. با توجه به گستردگی مدل های مختلف دوربین مداربسته، کاربر با کمک یک کارشناس و با شناسایی دقیق نیاز خود خواهد توانست بهترین مدل دوربین مداربسته که نیازهای او را برطرف نماید را انتخاب و خریداری نماید.

هایک ویژن لند قصد دارد در این مقاله درباره لنز دوربین مداربسته بیشتر توضیح دهد، با ما همراه باشید.

زاویه دید و میزان بزرگنمایی لنز دوربین مداربسته

قطعا یکی از مشخصه های مهم یک دوربین مداربسته زاویه یا گستره دید و نیز میزان بزرگنمایی آن است، این که یک دوربین مداربسته با قرار گیری در یک نقطه ثابت چه تصویری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد نکته ای مهم است که قبل از انتخاب باید مورد توجه قرار گیرد.

لنز دوربین مداربسته

تفاوت در میزان بزرگنمایی و زاویه دید مدل های مختلف دوربین های مداربسته به علت تفاوت در لنز آنها است. با تغییر عدسی ها یا لنز جلوی دوربین که به معنی تغییر فاصله کانونی دوربین است، بزرگنمایی و زاویه دیدهای متفاوتی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. جهت فهم بیشتر موضوع می توان گفت هرچه بزرگنمایی بیشتری مورد نظر باشد زاویه دیدی که دوربین خواهد داشت کوچکتر خواهد شد. از این رو تولید کننده های سیستم های دوربین مداربسته تجهیزات خود را با لنزهای مختلف استانداردی تولید و به بازار عرضه می کنند.

دسته بندی دوربین های مداربسته بر اساس لنز آنها

دوربین های با لنز ثابت

در حالت کلی از نظر لنز دوربین مداربسته، دوربین‌ها در دو دسته کلی لنز ثابت و لنز متغییر تولید و در بازار موجود می باشند. تصویر خروجی دوربین های با لنز ثابت با هر زاویه دید و هر بزرگنمایی که دارند ثابت است و همواره تصویری با همان مشخصات ارائه خواهند داد و قابلیت زوم اپتیک برای آنها وجود ندارد. البته که همه دوربین ها قابلیت زوم دیجیتال به روی تصویر را دارند.

دوربین مداربسته با لنز ثابت

دوربین های با لنز متغیر (وریفوکال)

نوع دیگر دوربین های مداربسته، دوربین های با لنز متغییر یا وریفوکال هستند که زاویه دید و بزرگنمایی را می توان در آنها با توجه به نیاز تنظیم کرد. در واقع در این دوربین ها با توجه به نوع لنز آنها، فاصله کانونی دوربین قابل تغییر است.

دوربین مداربسته با لنز متغیر(وریفوکال)

دوربین های با لنز متغییر در دو دسته دستی و موتوردار (موتورایز) در بازار موجودند، که در نوع دستی معمولا با استفاده از دو عدد پیچ یا اهرم زاویه کانون تنظیم می شود و در نوع موتورایز این تنظیم از طریق موتورهای ریز داخل دوربین و با کنترل کاربر از طریق DVR یا در دوربین های تحت شبکه از طریق کنسول ارتباطی خود دوربین میسر است.

در مدل های قدیمی تر دوربین وریفوکال موتورایز خصوصا از نوع آنالوگ آن باید یک زوج سیم برای کنترل لنز دوربین نیز از DVR به دوربین متصل می شد که در دوربین های جدید این موضوع حذف شده و کنترل از طریق کابل تصویر انجام می گیرد.

فاصله کانونی دوربین

لنز دوربین مداربسته در مدل‌های مختلف، متفاوت بوده و معمولا دوربین‌های مداربسته موجود در بازار در مدل‌های زیر عرضه می‌شوند:

  •  با زاویه دید حدود 90 درجه (لنز 2.8mm)
  •  با زاویه دید حدود 75 درجه (لنز 3.6mm  و یا 4mm)
  • زاویه دید حدود 45 درجه (لنز 6mm)
  •  زاویه دید 30 درجه (لنز 8mm)
  • زاویه دید حدود 22 درجه (لنز 12mm)

لنز دوربین مداربسته

 

نکته ای که در کنار زاویه دید هر دوربین باید مورد توجه قرار گیرد میزان بزرگنمایی دوربین است. در واقع هرچه دوربین دارای بزرگنمایی بیشتری باشد زاویه دید کمتری خواهد داشت اما قابلیت مشاهده سوژه با وضوح بیشتر از یک فاصله مشخص را در اختیار قرار می دهد اما با زاویه دید کم.

معمولا به دوربین های با فاصله کانونی بیشتر از 3.5mm دوربین های با بزرگنمایی بالا می گویند که هر چه عدد بزرگتر باشد بزرگنمایی بیشتر و زاویه دید کمتر خواهد شد. به دوربین های با فاصله کانونی 2.8 mm  دوربین های با دید وسیع یا با زاویه باز می گویند که بسته به مدل و لنز، زاویه ای بین 85 درجه تا 110 درجه را در اختیار قرار میدهند.

کدام لنز دوربین مداربسته برای ما مناسب‌تر است؟

در کاربری های معمولی به صورت کلی دوربین های با لنز 2.8 mm یا با زاویه باز مناسب برای محیط های کوچک، داخل اتاق و در زوایایی که داشتن دید کلی مد نظر است کارایی دارند. دوربین های با قابلیت بزرگنمایی بیشتر برای محیطی مورد استفاده قرار می گیرند که داشتن تصویر مناسب از فاصله دور مدنظر باشد که بسته به نیاز دوربین ها با فاصله های کانونی مختلف در دسترس هستند.

در برخی موارد مانند صندوق دریافت وجه، گیت های ورودی و خروجی اماکن نیاز به زاویه دید و بزرگنمایی خاصی وجود دارد که با هیچ یک از دوربین های لنز ثابت تصویر دلخواه کاربر در اختیار قرار نمی گیرد، لذا دوربین های با لنز متغییر و وریفوکال مورد استفاده قرار می گیرند.

 

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها