حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

دوربین مداربسته چشم ماهی

12

6 دقیقه

اندازه فونت

12

0

همه چیز درباره دوربین چشم ماهی هایک ویژن – Hikvision Fisheye Camera

فهرست مطالب

امروزه استفاده از سیستم های دوربین مداربسته در بخش های مختلفی از زندگی انسانها مانند محل زندگی، کسب و کار، خیابان ها، فروشگاه ها، ورزشگاه ها، فرودگاه ها و غیره به شدت افزایش پیدا کرده و این سیستم جزئی جدانشدنی و پایه ای در اغلب مکانها می باشد.

با توجه به متفاوت بودن مکان هایی که در آنها از دوربین مداربسته استفاده می شود و همچنین کاربری های خاصی که هر کاربر ممکن از سیستم دوربین مداربسته خود انتظار داشته باشد، باعث شده انواع مختلف و گسترده ای از دوربین های مدار بسته مانند دام، بولت، کیوب، فیش آی یا چشم ماهی (که به دوربین های 360 درجه مشهورند) و … توسط کمپانی های سازنده این سیستم ها طراحی، تولید و عرضه گردند.

کمپانی های بزرگ و معتبری چون هایک ویژن با توجه به گستره وسیع نیاز کاربران به سیستم های دوربین مدار بسته و در جهت پاسخ مناسب و دقیق به این نیاز سبد کاملی از دوربین های مداربسته گوناگون از جمله دوربین مداربسته چشم ماهی یا دوربین مداربسته فیش آی را تولید و ارائه کرده است.

دوربین چشم ماهی یا دوربین fisheye

دوربین های فیش آی یا دوربین مداربسته چشم ماهی برای نظارت تصویری در سالن های ورود و خروج مجتمع های پر رفت و آمد، مراکز خرید، سوپرمارکت های بزرگ، دفاتر وسیع ، لابی های هتل، رستوران ها، فرودگاه ها، سالن های اجتماعات، ورزشگاه ها و … ایده آل است.

دوربین های فیش آی یا چشم ماهی در اماکن

لنز های دوربین های فیش آی یا چشم ماهی

در تولید دوربین مداربسته لنز دوربین مداربسته یکی از اساسی ترین و مهمترین بخش های دوربین مداربسته محسوب می‌شود. انواع مختلفی از لنزها در دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار می گیرند که لنزهای دوربین های فیش آی یکی از آنها است.

در طراحی و تولید این مدل از لنز دوربین ها از نحوه عملکرد چشم ماهی ها الهام گرفته شده است. چشم ماهی ها محیط اطراف را به صورت کروی به هم تنیده شده، مشاهده و از آن طریق ماهی محیط اطراف را درک می کند.

در واقع لنزهای دوربین های فیش آی تصویری منحصر به فرد و حدودا کروی با گستره وسیع از یک محیط را در اختیار قرار می دهند ازاین رو گاهی به آنها دوربین های 360 درجه نیز می گویند.

دوربین مداربسته 360 درجه

اگر بخواهیم مثال نزدیک و قابل فهمی از تصویری که دوربین های فیش آی یا چشم ماهی تصویربرداری می کنند داشته باشیم تصویری است که هنگام چسباندن چشم خود به عدسی نصب شده به روی درب ورودی منازل می بینیم و تصویری با گستره وسیع و حدودا کروی شکل و محدب را مشاهده می‌کنیم.

دوربین fisheye هایک ویژن

در حقیقت دوربین های چشم ماهی یا فیش آی توانایی نظارت تصویری در گستره ی 180 درجه مقابل خود را البته در طول یکی از محور ها دارند.

تصاویر دوربین های چشم ماهی دارای زاویه دید فوق العاده گسترده ای است. برخلاف لنزهای دیگر که تصاویری با خطوط مستقیم دارند، تصویر برداری دوربین با لنز چشم ماهی نگاشتی خاص، غیر مستقیم و محدب از محیط است. تصاویر ضبط شده توسط دوربین فیش آی بیشتر برای نظارت کلی از محیط کارایی دارند و نظارت دقیق بر اماکن با استفاده از دوربین های محیطی مناسب نصب شده در اماکن امکان پذیر است.

تصاویر در دوربین مداربسته فیش آی

لنز های دوربین های فیش آی

دوربین fisheye هایک ویژن

دوربین های فیش آی یا دوربین مداربسته چشم ماهی هایک ویژن در دو مدل کلی دوربین فیش آی تحت شبکه و دوربین فیش آی توربو اچ دی تولید می شوند. این دوربین ها در کیفیت و رزولوشن های مختلف تولید و به بازار عرضه شده اند.

کدینگ تصویر در این دوربین ها  در مدل های قدیمی تر H264 و H264+ که در مدل های جدید تر H265  و H265+  است. اغلب در مدل های آی پی دارای میکروفن داخلی و یا ورودی میکروفن هستند. در دوربین های فیش آی هایک ویژن از فناوری هایی مانند تشخیص عبور از خط، تشخیص نفوذ، تشخیص حرکت و … بهره برداری شده است که می تواند کمک زیادی به نظارت مناسب و هوشمند از یک محیط با گستره وسیع کند.

این دوربین ها اغلب به فناوری دید در شب مجهز هستند، هرچند معمولا برد دید در شب این دوربین ها معمولا خیلی زیاد نیست. قیمت دوربین های فیش آی هایک ویژن در مقایسه با سایر دوربین های مرسوم نسبتا بالاتر است و این به دلیل تکنولوژی و تجهیزات خاص مورد استفاده در این نوع از دوربین ها است.

قابلیت هایی مانند دنبال کردن سوژه در تصویر Motion Tracking که به معنی دنبال کردن یک سوژه تصویر است و همچنین انتقال دوطرفه صدا یعنی پخش صدای محیط برای قسمت مانیتورینگ و پخش صدای کنترل کننده در محیط (البته این پخش صدا به دلیل محدود بودن اسپیکرهای تعبیه شده در دوربین خیلی صدای بلندی نخواهد بود) از قابلیت های برخی از مدل ها خصوصا مدل های تحت شبکه دوربین مداربسته هایک ویژن از نوع فیش آی یا چشم ماهی است.

با ورود به کنسول دوربین های فیش آی هایک ویژن تحت شبکه و انتخاب گزینه های مختلف پخش تصویر، نرم افزار می تواند با شکستن تصویر به واحدهای مختلف مشکل کروی بودن تصویر را برای کاربر برطرف نماید.

دوربین های فیش آی یا چشم ماهی هایک ویژن با داشتن ظاهری زیبا به صورت دایره با قطر کم (مانند یک بشقاب) هنگام نصب ظاهری زیبا و در خور توجه خواهد داشت.

دوربین فیش آی یا چشم ماهی هایک ویژن

نکات لازم برای داشتن تصاویر مناسب از دوربین های فیش آی

دوربین های فیش آی یا دوربین مداربسته چشم ماهی به دلیل اینکه با پیش فرض ارائه یک تصویر با گستره وسیع طراحی، تولید و مورد استفاده قرار می گیرند لذا نصب آنها در ارتفاع پایین منجر به عدم کارایی مناسب آنها خواهد شد و به دلیل محدود بودن فضای روبرو تصویر مناسبی در اختیار کاربر قرار نخواهند داد. لذا پیشنهاد می شود حد اقل ارتفاع نصب این دوربین ها سقف های با ارتفاع بیش از 3.5 متر و تا حدود کمتر از 7 متر باشد.

نصب دوربین فیش آی باید با در نظر گرفتن کروی بودن تصویر خروجی آن باشد به عبارتی دوربین باید در نقطه ای از محیط نصب گردد که تا حدی مرکزیت داشته باشد و دید کلی بتوان از نقطه نصب دوربین به همه محیط داشت.

در جایابی برای دوربین های فیش آی باید به موانع موجود در سقف ها دقت نمود چرا که وجود مانعی کوچک در نزدیکی دوربین، گستره وسیعی از تصویر را از دید دوربین خارج و پنهان می‌کند.

به علت دایره ای بودن دوربین در همه ی دوربین های فیش آی قسمتی که جلوی دوربین است علامت گذاری شده است و در هنگام نصب این قسمت باید در جلوی تصویری که ما می خواهیم در نهایت و در خروجی داشته باشیم قرار بگیرد و در صورت عدم رعایت این امر تصویری ناهمگون از محیط تصویربرداری خواهد شد.

 

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها