حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

دوربین مداربسته ضد نور چیست؟

12

5 دقیقه

اندازه فونت

12

0

دوربین مداربسته ضد نور چیست؟

فهرست مطالب

دوربین های مداربسته معمولا در محیط و در مکان هایی مانند سقف، روی دیوارها و قسمت هایی از بناها نصب می شوند و وظیفه دارند محیط هایی که مورد نظر است را تصویربرداری کنند. از آنجایی که اساس کار دوربین ها بر اساس انعکاس نور است، ازاین رو میزان نور محیط، یکنواختی آن، نحوه و زاویه تابش نور به محیط و همچنین زاویه تابش نور نسبت به لنز دوربین و عوامل این چنین دیگر می تواند بر تصویر خروجی یک دوربین مداربسته تاثیرگذار باشد.

جهت شبیه سازی این امر در ذهن، می توان عملکرد دوربین را به شکلی مشابه با عملکرد چشم تجسم نمود. چشم انسان در محیط های با نور یکنواخت و شدت نور مناسب در آرامش بیشتری محیط را مشاهد می‌کند، اما هرچه نور محیط تغییرات سریع در میزان نور و تغییر در زاویه تابش نور داشته باشد چشم نیز در حالت استرس و فشار تصاویر محیط را دریافت می‌کند و ممکن است در اثر این تغییرات در میان و زاویه نور برخی از نقاط را سیاه، سفید یا تار ببیند. در شرایط تغییرات نور محیط چشم با توجه به مکانیزم هایی که دارد شروع به تغییر در دیافراگم های دریافت نور در چشم نموده تا چشم بتواند در این شرایط محیط را مشاهده کند در  غیر این صورت تصویر مشاهده شده تاریک و تیره خواهد شد.

تکنولوژی دوربین مداربسته ضد نور

عکس العمل چشم در مقابل شدت نور

دوربین مداربسته ضد نور چیست؟

در دوربین های مداربسته نیز لازم است مکانیزمی مانند چشم انسان وجود داشته باشد تا در مواقع افزایش یا کاهش  و یا تغییر در شرایط نور محیط بتواند تصویر مناسب را دریافت نماید در غیر این صورت تصویر دریافتی مناسب نخواهد بود. سیستم WDR با Wide Dynamic Range در دوربین های مداربسته همان قابلیت تنظیم میزان دریافت نور از محیط بسته به شرایط نوری مختلف محیط است.

وجود این قابلیت در سیستم دوربین مداربسته به دوربین کمک می‌کند تا در شرایط مختلف نور بتواند تصویر مناسبی را دریافت نماید. البته در دوربین های با طراحی مناسب و حرفه ای تر قابلیت هایی مانند HLC (مناسب برای مشاهده پلاک در شب) و BLC (مشاهده تصاویر با پس زمینه پر نور) که این موارد نیز به مقابله دوربین با شرایط نامناسب نوری کمک می کند نیز اضافه شده است که می‌توان با استفاده از آنها در شرایط مختلف نوری تصویر بهینه را دریافت نمود.

در جایگذاری و نصب دوربین مداربسته باید دقت نمود دوربین در نقطه ای قرار گیرد که از نظر دریافت نور محیط بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. اما گاهی به دلیل شرایط خاص محیطی که دوربین مداربسته در آن نصب شده است، دوربین در شرایطی قرار می گیرد که نور محیطی که دوربین مشغول به تصویر برداری از آن است دارای مشخصه های مناسبی نیست. مثلا منشا نور محیط لامپ و یا پنجره ای است که نور آن مستقیما به سمت دوربین تابیده می شود که منجر به تاریک شدن تصویر می شود.

تکنولوژی دوربین مداربسته ضد نور

قابلیت ضد نور در دوربین مداربسته در واقع به دوربین کمک می کند تا در شرایط نامناسب نوری دوربین بتواند هم نقاط کم نور و هم نقاط با نور شدید را تصویر برداری کند و این نقاط در تصویر به خوبی دیده شوند.

به صورت کلی قابلیت اصلی ضد نور در دوربین مدار بسته همان  WDR است که در این بخش توضیح مختصری در مورد آن را ارائه می کنیم. هر چند همانطور که در بالا ذکر شد قابلیت های مختلفی جهت مقابله دوربین ها با نور شدید به دوربین ها اضافه شده است. در محیط های طبیعی در تاریکی نور از 0.001 لومن تا حدود 100000لومن در روزهای آفتابی است. پس دوربین باید توانایی تصویر برداری در رنج وسیعی از تغییرات نور را داشته باشد.

دوربین هایی که از قابلیت WDR در آنها هنگام تصویربرداری استفاده می شود، این مدل دوربین ها دارای دو عدد CCD جهت دریافت نور از محیط اطراف هستند. در این سیستم ابتدا یکی از CCDها که دارای سرعت پایین تری به نسبت CCD دیگر است شروع به دریافت نور محیط با شدت نور کم می‌کند و سپس CCD سرعت بالا شروع به پیمایش محیط با نور محیطی زیاد می‌کند. در نهایت تصاویر دریافتی دو حسگر با هم ترکیب شده و تصویری در اختیار کاربر قرار می گیرد که اختلاف نور بین نقطه پرنور و کم نور بالانس شده و تاریکی که باعث خرابی تصویر شده بود کمتر می‌شود.

دوربین مداربسته ضد نور

تفاوت تصویر دوربین با قابلیت WDR و بدون این این قابلیت

میزان قدرت دوربین در مقابله با این عدم تقارن نور در محیط بستگی به میزان توانایی بخش WDR در دوربین مداربسته دارد. واحد اندازه‌گیری که بتوان با استفاده از آن میزان توانایی WDR در دوربین مدار بسته را اندازه گرفت، DB است.

توانایی WDR  یا قابلیت ضد نور به صورت یک عدد با واحد دسیبل بیان می گردد. هرچه عدد DB دوربین بالاتر باشد یعنی توانایی دوربین در مهار نورهای شدید و دیدن تصاویر در شرایط بدتر نوری بهتر خواهد بود.

از نقطه نظر اقتصادی اضافه شدن قابلیت WDR به دوربین های مداربسته قطعا منجر به افزایش قیمت این دوربین ها خواهد شد. در نتیجه بعضی از برند های معتبر مانند کمپانی هایک ویژن جهت اضافه کردن قابلیت ضدنور به دوربین مداربسته های اقتصادی به برخی از مدل های تولیدی خود تکنولوژی ضد نور دیجیتال DWDR را اضافه کرده است که در واقع تکنولوژی WDR است که به صورت نرم افزاری و دیجیتال کار می کند.

 

 

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها