حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

0
سبد خرید خالی است.
۸۸۵۲۹۱۰۷021

از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

در سیستم دوربین مداربسته سرور بهتر است یا NVR

12

9 دقیقه

اندازه فونت

12

0

سرور بهتر است یا NVR؟ |بررسی معایب و مزایا |هایک ویژن لند

فهرست مطالب

مقالاتی که بهتر است پیش از شروع این مقاله مطالعه نمایید:

در مقاله پیش رو می‌خواهیم بررسی کنیم که در سیستم دوربین مدار‌بسته سرور بهتر است یا NVR؟ و معایب و مزیت‌های آن را به طور مفصل شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

در سیستم‌های دوربین مدار بسته ضبط مناسب تصاویر ویدئویی یکی از نیاز‌ها و انتظارات اولیه است. ضبط تصویر در سیستم‌های دوربین مدار بسته به عهده دستگاه‌های DVR (در سیستم‌های آنالوگ) و NVR (در سیستم‌های  تحت شبکه) است که تجهیزاتی هستند که تخصصا برای انجام این کار طراحی و تولید شده­اند. همواره شرکت­های تولید کننده و ارائه دهنده‌ی خدمات مربوط به سیستم‌های نظارتی سعی در ارتقا سیستم‌ها و خدمات خود برای پاسخ به این نیاز بزرگ کاربران دوربین‌های مدار بسته داشته‌اند.

یکی از روش­‌هایی که در این مسیر ارائه و در برخی موارد مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از سیستم‌های کامپیوتری به عنوان ذخیره‌ساز تصویر دارای معایب و محاسنی است که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد.

1.معرفی DVR و NVR

در گذشته سیستم‌های دوربین مدار بسته از دوربین‌های آنالوگی که توسط یک منبع تغذیه یا آداپتور روشن شده و تصویر تولید شده در آنها با استفاده از یک کابل کواکسیال تا محل رکوردر (DVR یا ضبط کننده دیجیتال ویدئو)کشیده می‌شد.

معرفی NVR هایک ویژن

DVR تصاویر آنالوگ دریافتی را ابتدا به داده‌های دیجیتال تبدیل و آنگاه آن را ذخیره می‌کند. با افزایش استفاده از سیستم‌های دوربین مدار بسته در همه زمینه‌ها در سال‌های اخیر دوربین‌های تحت شبکه طراحی و تولید شده‌اند. در این مدل  از این دوربین‌ها، عمل تولید تصویر دیجیتال در خود دوربین انجام می‌گیرد. به این مدل از دوربین‌ها، دوربین‌های تحت شبکه می‌گویند که بر اساس پروتکل‌های شبکه داده باهم مرتبط می‌شوند.

در این سیستم تصویر دیجیتال تولید می‌شود و در دوربین توسط زیر ساختی که همانند شبکه‌های داده از کابل‌های شبکه و سوئیچ‌ها تشکیل شده است به سمت دستگاه ضبط کننده ارسال می‌شود. به دستگاه ضبط کننده تصویر NVR گفته می‌شود، که مخفف عبارت Network Video Recorder  به معنی ضبط کننده تصویر تحت شبکه است.

برای مطالعه مطالب بیشتر در زمینه NVR و DVR می‌توانید مقاله‌های ما در این زمینه را از طریق لینک‌های زیر مطالعه نمایید:

برای اینکه متوجه شویم در سیستم دوربین مدار‌بسته سرور بهتر است یا NVR؟ باید با سرور و ساز و کار آن آشنا باشیم. در ادامه  توضیحات لازم ارائه می‌شود.

2.معرفی سرورها

در این بخش از مقاله به سوال “سرور چیست؟”پاسخ خواهیم داد و همچنین برخی از ویژگی‌های سرورها را بررسی خواهیم کرد.

2.1.سرور چیست؟

در شبکه‌های داده کلاینت‌ها به سوئیچ‌ها متصل و از طریق آنها با هم و همچنین با سرورها در ارتباط هستند. هدف ما از راه اندازی یک شبکه داده بهره‌برداری از برخی از سرویس‌های مورد نیازمان بر بستر شبکه داده است. سرویس‌های مورد نظر ما روی سرورها نصب می‌شوند و کاربران تحت شبکه قابلیت بهره‌برداری از این سرویس‌ها بر بستر شبکه داده را دارند.

در حقیقت سرورها نقش سرویس دهنده‌ها را دارند. سرورها در واقع کامپیوتر‌های پرقدرتی هستند که توانایی بالایی در انجام برنامه‌ها، پردازش، ذخیره‌سازی و … را دارند. سرورها قادرند برای مدت طولانی و با قابلیت اطمینان بالا بدون این که خاموش شوند سرویس‌هایی را ارائه دهند.

سرور چیست؟

با توجه به مزایایی که سرور‌ها دارند برخی از کارشناسان حوزه سیستم‌های نظارت تصویری اقدام به بکارگیری آنها در سیستم‌های دوربین مدار بسته کردند. این کار بیشتر در سیستم‌های دوربین مدار بسته تحت شبکه کاربرد دارد. البته که در گذشته با استفاده از کارت مخصوص دوربین‌های آنالوگ نیز قابلیت ذخیره سازی در سیستم‌های کامپیوتری را داشتند.

برای انجام ذخیره‌سازی تصاویر دوربین مدار بسته به روی سرور نیاز است نرم افزاری در اختیار داشته باشیم. با استفاده از این نرم افزار میتوانیم دوربین‌های خود را به آن معرفی و تصاویر را روی آن مشاهده کنیم. با تکمیل ارتباط نرم افزار با دوربین مدار بسته و مشاهده تصاویر در نرم افزار بر پایه سخت افزار سرور کامپیوتری عمل ذخیره‌سازی تصویر به روی هارد‌های تعیین شده صورت می‌پذیرد.

3.مقایسه NVR و سرور| پاسخ به سوال”در سیستم دوربین مداربسته سرور بهتر است یا NVR”

تا اینجا به شرح نحوه کارکرد هر یک از سیستم‌های ذخیره‌سازی NVR و سرور پرداختیم. در ادامه می‌خواهیم مقایسه‌ای در نحوه بهره‌برداری و عملکرد آنها داشته باشیم:

3.1.نحوه کاربرد

اولین مقایسه‌ای که از نظر کاربران مورد توجه قرار می‌گیرد نحوه کاربری از سیستم دوربین مدار بسته است. DVR و NVR تجهیزاتی هستند که به صورت تخصصی برای سیستم‌های نظارت تصویری طراحی و تولید شده‌اند. بخصوص در برند‌های معتبر مانند هایک ویژن و … که دارای منوی کاربر پسند و ساده هستند که کاربر حتی با دانش کم در زمینه سیستم‌های دوربین مدار بسته هم می‌تواند با اتصال مانیتور و موس به آنها از این دستگاه‌ها استفاده کند.

قطعا کار با DVR  و NVR خصوصا در سیستم‌های دوربین مدار بسته کوچکتر که نیازی به دانش بسیار بالایی از سیستم کامپیوتری ندارد برای کاربران راحت تر و مناسب تر است.

در هنگام استفاده از سیستم‌های کامپیوتری نیاز است کاربر علاوه بر دانش استفاده از نرم افزار دوربین مدار بسته ، دانش حداقلی از کامپیوتر را نیز داشته باشد. به همین خاطر استفاده از سیستم کامپیوتری توصیه نمی‌شود.

3.2.مقایسه هزینه سرور یا NVR

DVR و NVR تجهیزاتی هستند که تنها برای سیستم‌های دوربین مدار بسته طراحی و تولید شده‌اند. این دستگاه‌ها تجهیزات جانبی برای انجام کارهای دیگر جدا از بحث تصاویر ندارند. یک سیستم کامپیوتری از تعدادی تجهیزات سخت افزاری تشکیل شده است. این سیستم‌ها با توجه به نرم افزار قدرتمندی (مانند ویندوز) که دارند توانایی انجام بسیاری از سرویس‌ها از جمله راه اندازی نرم افزارهای ضبط تصاویر را دارند.

مقایسه هزینه سرور و NVR

بنابراین هزینه راه اندازی ضبط تصاویر بر پایه سیستم کامپیوتری نسبت به استفاده از NVR و DVR به خصوص در سیستم‌های دوربین مدار بسته کوچکتر، بیشتر خواهد بود. البته قابل ذکر است در سیستم‌های دوربین مدار بسته بزرگتر به علت اینکه نیاز است NVR تعداد زیادی تصویر و هارد را پشتیبانی کند ممکن است هزینه‌ی آن به هزینه سرور نزدیک شود ولی به صورت کلی هنوز هم از نظر کارایی برتری محسوس خود را دارد.

نکته مهم در این مورد که باید مورد توجه قرار گیرد این است که داده‌هایی که در یک سیستم دوربین مدار بسته پردازش و ذخیره می‌گردند تصاویر با کیفیت بالایی هستند. این تصاویر حجم بسیار بالایی در مقابل داده‌هایی که در یک شبکه داده بین سرور و تجهیزات منتقل می‌گردد دارند. از این رو سروری که توانایی پردازش و ذخیره سازی این حجم از داده را داشته باشد قطعا گران قیمت خواهد بود.

3.3.نرم افزار

برای اینکه بتوان روی یک سیستم کامپیوتری عمل ذخیره سازی تصاویر ویدئویی را انجام دهیم لازم است نرم افزاری روی سرور نصب شود که بتوان با استفاده از آن با دوربین‌ها ارتباط برقرار نمود. نرم افزار باید دارای تعداد کانال کافی مورد نیاز برای تعداد دوربین‌های ما باشد.معمولا تولیدکنندگان سیستم‌های دوربین مدار بسته نرم افزارهایی برای استفاده در سرورها برای تجهیزات خود طراحی و تولید می‌کنند.البته که این نرم افزارها به همراه لایسنس هر کانال آن باید خریداری شوند که عدد آن نیز قابل توجه است.

3.4.قابلیت ارتقا

یکی از مواردی که طرفداران استفاده از سرور، به عنوان ذخیره کننده تصاویر در سیستم دوربین مداربسته به عنوان برتری سرور از آن یاد می‌کنند قابلیت ارتقا در یک سیستم سروری است. نکته قابل توجه در این بین این است که نرم افزار نصب شده روی سرور که عمل ضبط تصویر را انجام می دهد دارای لایسنس محدود است. در صورتی که گسترش سیستم ما به صورتی باشد که نرم افزار مذکور قابلیت افزایش آن را نداشته باشد مجبور خواهیم شد هزینه گزافی بابت خرید نرم افزار جدید و لایسنس‌های آن متحمل شویم.

در مورد ارتقا سخت افزاری نیز باید گفت در صورتی که به ارتقا زیادی نیاز داشته باشیم آنگاه به علت نیاز به تعویض برخی قطعات مورد استفاده در سرور هزینه به حدی بالا خواهد رفت که عملا مزیت قابلیت ارتقا در سرور را برای ما از بین خواهد برد.

3.5.قابلیت اطمینان

اگر تمام تصاویر دوربین هایمان روی یک سیستم بزرگ مانند سرور ذخیره شود ممکن است با خاموش یا از مدار خارج شدن سرور تمام ضبط تصاویر متوقف شده و اطلاعات را از دست بدهیم. این مورد موجب عدم اطمینان کافی نسبت به استفاده از سرور می‌شود. هرچند که تدابیری وجود دارد. این تدابیر می‌تواند از خاموش یا از مدار خارج شدن سرور جلوگیری کند اما همه این راه‌ها هزینه بر خواهد بود.

از طرفی راه قابل اطمینان و کم هزینه‌تری هم وجود دارد. ما می‌توانیم تصاویر را تقسیم کرده و با استفاده از چند NVR مختلف این کار را انجام دهیم. در این صورت با از مدار خارج شدن هر دستگاه بخشی از تصاویر از دست خواهد رفت. در کنار این امر می‌توان از خروجی‌های مختلف تصاویر که NVR‌ها به آسانی و بدون هزینه در اختیار ما قرار می‌دهند نیز می‌توانیم استفاده کنیم.

برند مطرحی مانند هایک ویژن نرم افزار‌های کاربری خوبی را ارائه کرده است. قابلیت بالای این نرم افزار‌ها موجب می‌شود بدون آنکه متوجه شویم یک دوربین روی کدام دستگاه قرار داده شده است به صورت زنده و PLAY BACK روی یک دستگاه مرکزی مانند سیستم مدیریت دریافت کنیم و از آنها بهره‌مند شویم.

4.نتیجه گیری

به صورت کلی استفاده از سیستم‌های DVR و NVR که برای ذخیره سازی تصاویر در سیستم‌های دوربین مدار به صورت تخصصی طراحی و تولید شده‌اند. از نقطه نظر قابلیت اطمینان، هزینه، خروجی‌های مورد نیاز، کاربر پسند بودن و بسیاری موارد دیگر توصیه می‌شود. هر چند که استفاده از سرور در کاربری و موارد خاص ممکن است به نسبت NVR دارای برتری‌هایی باشد که نیاز است یک متخصص در این زمینه بررسی و نظر نهایی را ارائه دهد.

در این مقاله به این سوال که “در سیستم دوربین مدار‌بسته سرور بهتر است یا NVR؟ پاسخ داده شد شما عزیزان می‌توانید برای مشاوره در مورد انتخاب سرور، NVR و DVR و تهیه این اقلام با کارشناسان مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

مقالاتی که بهتر است که پس از این مقاله مطالعه نمایید:

مقالات مرتبط

Avatar

دستگاه NVR چیست؟ معرفی کاربرد و انواع

ادامه مطلب

Avatar

دستگاه DVR چیست؟ معرفی کاربرد و انواع

ادامه مطلب

Avatar

پورت های دستگاه رکوردر DVR و NVR هایک ویژن

ادامه مطلب

0 0 رای ها
امتیاز کاربران به مقاله
3 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها